środa, 10 kwietnia 2013

7. Dzwonek "Słowik"

Przeglądając Encyklopedię Sam Zrobię, zeszyt FF z 1988 r., trafiłem na prosty układ akustyczny o nazwie Dzwonek "słowik". Jak sama nazwa wskazuje, jest to układ elektroniczny imitujący głos słowika. W oryginalnym projekcie układ miał zastąpić tradycyjny elektromagnetyczny dzwonek mieszkaniowy o niezbyt przyjemnym brzmieniu. W moim przypadku, chęć stworzenia podyktowana była ciekawością usłyszenia jak brzmi to ustrojstwo.

Schemat elektryczny dzwonka (oryginalny z gazety):


Do powyższego układu wprowadziłem drobną modyfikację - zamiast jednego kondensatora 1000 uF (C5), zastosowałem dwa o wartościach 470 uF (C5, C7) połączone równolegle.

W oryginalnym projekcie autor używał tranzystorów o kolejności wyprowadzeń: EBC, ja natomiast po przejrzeniu szafy z zapasami znalazłem garść tranzystorów z tzw. "wylutu" o wyprowadzeniach ECB i pod takie zaprojektowałem płytkę drukowaną.

Widok płytki drukowanej po wytrawieniu:

oraz rozmieszczenie elementów na płytce:
PAD1 i PAD2 to kolejno + oraz - głośnika, zasilanie doprowadzone jest do złącza JP2.

Zestawienie materiałów:

Rezystory:
R1, R4 - 3,3 kom
R2 - 22 kom
R3 - 24 kom
R5, R6, R9 - 5,1 kom
R7, R8 - 33 kom

Kondensatory:
C1, C2 - 2,2 uF
C3, C6 - 22 uF
C4 - 10 nF
C5, C7 - 470 uF

Elementy półprzewodnikowe:
D1 - 1N4001
D2 - 1N4148
T1, T2, T3, T4, T5 - (2S)C1815 (n-p-n)

Gotowy polutowany układ elektroniczny (bez podłączonego głośnika i zasilania):

A teraz symulacja:

Czy brzmi jak słowik? 
Napewno nie przedstawia całej gamy śpiewu tego ptaszka, jednak pewne podobieństwo jest.
Myślę, że sąsiad "ucieszy się", gdy niedługo zaczną go budzić odgłosy przyrody :) 

6 komentarzy:

  1. gratulacje! co będzie następne?

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. Czy zasilanie można podać z zasilacza 5V

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak - dokładnie takie napięcie jest dedykowane dla tego układu (na oryginalnym schemacie jest). Układ zadziała po przyłożeniu zarówno prądu przemiennego jak i stałego.

      Usuń
  4. I ilu wołowe są kondensatory ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powinny być na napięcie wyższe niż wartość napięcia zasilającego - ja dla bezpieczeństwa dałem co najmniej 16V (a może takie tylko miałem wtedy... no już parę latek minęło od tej dłubaninki).

      Usuń

Wszystkie komentarze przed opublikowaniem są moderowane.
Od dnia 01.07.2017 wszystkie nowe komentarze zawierające w treści reklamę i linki reklamowe kierujące do stron o charakterze komercyjnym będą usuwane i oznaczane jako spam.
Od dnia 01.07.2017 wyłączyłem możliwość anonimowego komentowania postów.
Linki do Waszych blogów mile widziane.