wtorek, 30 kwietnia 2019

276. Półka na wino (stan surowy)


W związku ze zbliżającą się się przeprowadzką, w bliżej nieokreślonym terminie, nadszedł czas aby powoli zacząć składać dodatki do nowego domu.

Powstaje zatem półka na wino - nie jedno lecz kilka. A przy okazji tworzenia miałem możliwość pobawić się moim ostatnim nabytkiem.

Ale po kolei. Wybrałem się na spacer do pobliskiego marketu budowlanego i na początek zakupiłem 3 deski o wymiarach: długość 1 metr, szerokość 9 cm, grubość 19 mm (wiem.. wiem.. nie zachowałem jednolitych jednostek ;) )
Po powrocie na chatę przyciąłem deski na odpowiednie  długości, ale o tym w trakcie..

Ścianki półki: górna i dolna - powstały z jednej zakupionej dechy, która została przycięta i nowe długości wynoszą 14'' (tak, od tej pory będzie w calach).


W tak przygotowanych deskach postanowiłem zrobić otwory kieszeniowe do połączenia ze sobą całości projektu. W tym miejscu robotę zaczął robił mój Kreg Jig R3. Teraz kilka słów o tym jak to działa.

Musimy ustawić w urządzeniu grubość materiału w jakim będziemy wiercić.Po spodniej stronie Kreg Jig R3 znajduje się podziałka (w mm). Ustawiamy za pomocą suwaków do pozycjonowania grubość deski - znacznik wyznaczają strzałki.


Kolejne ustawienie grubości deski ustawiamy za pomocą kołnierza głębokościowego na wiertle. Jak można było zauważyć w moim poście na temat narzędzia - wszystkie jego elementy znajdują się w specjalnej podstawce. Na tej właśnie podstawce w okolicy wiertła znajduje się podziałka (w mm). Generalnie chodzi o to aby założyć pierścień na wiertło i zablokować je w odpowiednim miejscu. 


Po ustawieniu można zabrać się za wiercenie otworów kieszeniowych.


Urządzenie warto zacisnąć na obrabianym materiale aby się nic nie przesuwało. Można wiercić, a zebrany materiał będzie "zmykał" poprzez specjalne otwory.


I gotowe. Otwory nawiercone.


Musiałem sobie jeszcze przygotować ścianki boczne, które po przycięciu osiągnęły długość 27''. Nawierciłem nieprzelotowe otwory na 12 drążków o średnicy 12 mm. Długość drążka to nieco więcej (tak o około 1/2'') od długości ścianek górnej i dolnej. Otwory wierciłem w odległości 5/8'' od krawędzi dłuższej deski i w odstępach co 4''. Nawierciłem też po jednym otworze kieszeniowym mniej więcej na środku każdej ścianki.


Gdy już wszysko gotowe - można ramę składać w całość:


Tutaj z pomocą przychodzą specjalne wkręty do drewna do otworów kieszeniowych:


Poskładane, poskręcane..


Przyszła pora na zrobienie ramy frontowej. No i tutaj już musiałem kombinować z wymiarami metodą "przyłóż i zaznacz". Bo projekt powstaje na podstawie TEGO TUTAJ ale z pewnymi modyfikacjami. Zatem.. kolejna wycieczka do marketu, zakup kilku kantówek, cięcie pod kątem... przymiarki, wiercenie otworów kieszeniowych.. bla bla bla - jakoś się udało, ufff.


Dwa elementy łączę w całość i gotowe. Zostało dorobienie uchwytów do wieszania i oczywiście całość musi przejść jakąś dekoracyjną przemianę, ale o tym w kolejnym odcinku z tej serii. 


Tak, tak.. wiem - ręczne cięcie kantówek pod katem i składanie w ramę mi nie wychodzi - za mało treningu lub po prostu nie umiem i już. Widać szpary.. ale nie przejmujemy się tym - znikną w następnym odcinku, podczas ozdabiania.

A tak na marginesie.. Urządzenie Kreg Jig R3 oraz wkręty, a także wiele, wiele innych przydatnych rzeczy, można zakupić w sklepie tools4wood.

3 komentarze:

  1. Bardzo fany projekt i niezbyt trudny do skonstruowania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, łatwe projekty mają to do siebie, że każdy może podjąć się wyzwania aby coś zrobić samodzielnie. Dzięki za opinię.

      Usuń
  2. Ciekawy poradnik, niedługo prawdopodobnie skorzystam że wskazówek, gdyż od czasu do czasu robię swoje domowe piwo. Od teraz będę miał gdzie składować kilka butelek.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Wszystkie komentarze przed opublikowaniem są moderowane.
Od dnia 01.07.2017 wszystkie nowe komentarze zawierające w treści reklamę i linki reklamowe kierujące do stron o charakterze komercyjnym będą usuwane i oznaczane jako spam.
Od dnia 01.07.2017 wyłączyłem możliwość anonimowego komentowania postów.
Linki do Waszych blogów mile widziane.