czwartek, 21 marca 2013

4. Jak szybko przerysować płytkę drukowaną w GIMP-ie

Przedstawiam moją metodę przerysowania wzorów płytek drukowanych (PCB) i przygotowania ich do wydruku na drukarce.
Metodę stosuję z powodzeniem od dłuższego czasu, szczególnie w sytuacjach gdy jakiś wzór jest niedostępny w sieci, gdy jest zapisany w formacie, którego nie mogę otworzyć a nie chce mi się specjalnie instalować oprogramowania, lub gdy mam jakieś "stare" czasopismo elektroniczne i nie chce mi się rysować schematu w Eagle. Jedyne czego potrzebuję to GIMP (bezpłatny program dostępny w internecie) i skan strony ze wzorem PCB (ja używam skanów w PDF).

Do prezentacji użyję skanu ogólnie dostępnego w sieci, na podstawie którego powstał mój wykrywacz pola elektrycznego. W archiwach Elektroniki Praktycznej z czerwca 2006 znajduje się projekt: miniaturowy wykrywacz przewodów sieciowych, który należy zapisać na dysku.

No to po kolei:
1. Uruchamiam GIMP-a, moim oczom ukazuje się taki widok:
2. Tworzę nowy plik:
3. Jako nowy szablon wybieram: A4 w rozdzielczości 300 pikseli na cal (A4 - bo taki jest oryginał):
4. Gdy już mam stworzony nowy szablon, muszę wcześniej zapisany plik PDF otworzyć jako warstwę:

5. W oknie "Import z PDF" zaznaczam stronę ze wzorem PCB i zmieniam rozdzielczość na 300 pikseli/cal (domyślnie 100):
6. Skan powinien idealnie wpasować się w szablon strony:
7. Powiększam wzór płytki:
8. Tworzę nową przezroczystą warstwę na której będę rysował pola lutownicze i ścieżki:

9. Wybieram opcje jak poniżej (2,20 to wielkość standardowo przeze mnie używana - wynika z doświadczenia, oczywiście trzeba dostosować tą wartość do własnych preferencji - przy tej wartości pole lutownicze jest idealnej wielkości w moim odczuciu):
10. Gotowe? No to "stępluję":
11. Po ukończeniu rysowania pól lutowniczych trzeba dorysować ścieżki (cieńszą linią więc zmieniam grubość pędzla):

10. Teraz pora na dodanie punktów w których będą wiercone otwory pod elementy elektroniczne. Należy dodać kolejną przezroczystą warstę oraz ukryć tą na której rysowałem pola lutownicze i ścieżki. Punkty na wiercenia rysować będę w kolorze białym:


11. Ufff, udało się:
12. Ukrytą wcześniej warstwę robię widoczną, a następnie łącze ze sobą obie przezroczyste warstwy:

13. Obrysowuję wzór płytki. Nie jest to konieczne, jednak przydatne - pozwoli w przyszłości dokładnie przyciąć wydruk i wymierzyć potrzebny laminat:
14. Najwyższa pora aby pozbyć się warstwy z PDF-em:

15. Widok całej strony:
 16. Trochę mało estetycznie, przeniosę to nieco wyżej (aczkolwiek nie trzeba), mamy gotowy wzór płytki do druku:
17. Pozostało jeszcze jedno do zrobienia. Muszę wydrukować płytkę w rozmiarze takim aby wszystkie nóżki układu scalonego trafiły w swoje miejsce. W "ustawieniach strony" wszystkie marginesy ustawiam na 0. Następnie podczas drukowania "Dopasuj do strony: 100% normalnego rozmiaru".



Koniec.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wszystkie komentarze przed opublikowaniem są moderowane.
Od dnia 01.07.2017 wszystkie nowe komentarze zawierające w treści reklamę i linki reklamowe kierujące do stron o charakterze komercyjnym będą usuwane i oznaczane jako spam.
Od dnia 01.07.2017 wyłączyłem możliwość anonimowego komentowania postów.
Linki do Waszych blogów mile widziane.