sobota, 15 lutego 2014

34. Podstawka pod tablet (drewniana)

Prezentuję podstawkę pod tablet, którą zrobiłem na konkurs w majsterkowie. I warto w tym miejscu wspomnieć, że pomysł na "produkcję" takiej podstawki chodził mi po głowie od jakiegoś czasu, ale sami wiecie... czasami są ważniejsze sprawy na głowie, a teraz musiałem się sprężyć.


Ale do rzeczy:

Materiały potrzebne do wykonania mojej podstawki to kantówka sosnowa (przekrój: 3x3cm), wałek sosnowy (promień przekroju: 8mm), kawałek listewki (o niej później) i klej wikolowy.



Podczas produkcji dużą pomocą służyły mi przede wszystkim ręczna piła z brzeszczotem, metrówka oraz papier ścierny. Gościnnie wystąpiły też wiertarka i wypalarka (pirograf). O drugoplanowych “aktorach” wspomnę w artykule.

Pierwszą czynnością było pobranie zgrubnych wymiarów tabletu:


I przygotowanie piły do cięcia kantówki:


Pocięta kantówka (na zdjęciu przestawiam orientacyjne, przybliżone wymiary w centymetrach – wymiar 15,5 odnosi się do dłuższego boku elementu z krótszym bokiem 8,5):


Po docięciu wszystkie elementy należy dokładnie przeszlifować. Wygląd po szlifowaniu:


Teraz można zająć się klejeniem:


I znowu szlifowanie, aby obie części były idealnie (no prawie) takie same (w tym celu “skleiłem” chwilowo obie części razem):


Element po szlifowaniu:


I znowu klejenie:


Aha – nadmiar kleju usuwam wilgotnym pędzelkiem.

Oba boczki po sklejeniu:


W celu połączenia obu boczków wywierciłem w nich otwory za pomocą wiertarki i pióra do drewna:


Do połączenia boczków postanowiłem użyć wałka sosnowego, więc odciąłem z niego 3 odcinki (ich długość uzależniona jest od szerokości tabletu – trzeba sobie samemu dobrać odpowiednią wielkość):


Krawędzie wałków podszlifowałem i zacząłem wszystko sklejać razem:


W tle sklejona podstawka, a ja zaczynam się przygotowywać do wykonania płyty czołowej:


W tym miejscy wspomnę, że na płytę czołową nie użyłem deseczki, którą kupiłem razem z kantówką i wałkiem – niestety wymiary mi nie pasowały. Na szczęście znalazłem szerszy kawałek w szafie.

Wspomniany znaleziony kawałek deseczki dociąłem na pożądaną długość (mierzona doświadczalnie) i porządnie wyszlifowałem zaokrąglając wszelkie kanty:


Pomyślałem, że skoro to podstawka pod tablet to warto dodać jakiś owocowy akcent. Tu z pomocą przyszła mi wypalarka, kalka do papieru, ołówek i jakiś szablon:


Miał być banan ale nie wiedziałem jak go ugryźć.

Teraz płytę czołową można już przykleić do stelaża:


Szanowni Państwo, przedstawiam efekt końcowy:


Mam nadzieję, że się Wam spodoba.

2 komentarze:

  1. Kyrios! Dałeś radę. Czyżby na konkurs do majsterkowa? Jak ja mam to przebić, bo też chce zrobić podstawkę pod tablet. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak na konkurs :) Co do drugiego pytania to nie wiem jak odpowiedzieć :)
      Aha - jak zdążę to też zrobię jeszcze jedną.

      Usuń

Wszystkie komentarze przed opublikowaniem są moderowane.
Od dnia 01.07.2017 wszystkie nowe komentarze zawierające w treści reklamę i linki reklamowe kierujące do stron o charakterze komercyjnym będą usuwane i oznaczane jako spam.
Od dnia 01.07.2017 wyłączyłem możliwość anonimowego komentowania postów.
Linki do Waszych blogów mile widziane.