sobota, 5 sierpnia 2017

255. Wzmacniacz akustyczny TBA810S


Jest to w sumie pierwszy wzmacniacz akustyczny, który zrobiłem.. aczkolwiek nie pierwszy, który zacząłem robić.

Dlaczego na układzie scalonym? - Bo miałem garść scalaków jeszcze z ubiegłego wieku - TBA810S.


Zamiennikiem tego układu jest nasz rodzimy (niestety już nie produkowany) układ UL1481 (Unitra). 

TBA810S (UL1481) to monolityczny wzmacniacz mocy małej częstotliwości o następujących cechach:

  • wysokoprądowe wyjście (3A),
  • wysoka sprawność,
  • małe szumy,
  • małe zniekształcenie nieliniowe,
  • małe zniekształcenia skrośne.
Posiada układ zabezpieczenia termicznego i układ zabezpieczenia przeciwzwarciowego działający wtedy, gdy napięcie zasilania nie przekracza 15V.
Układ przeznaczony do zastosowań ogólnych - niegdyś występował w sprzęcie RTV.


Ponieważ na szybko nie znalazłem gotowego wzoru płytki drukowanej, to przy jej projektowaniu wspierałem się układem z noty katalogowej ..

.. oraz tym: Zestaw N011.

Wzór płytki narysowałem w GIMPie i wygląda następująco (wersja do transferu):



Wymiar rysunku w GIMPie to 54 x 54 mm. (można zwymiarować powyższy obraz do tych wymiarów po pobraniu).

Potem drukowanie na drukarce laserowej, transfer na laminat, trawienie, wiercenie i płytki gotowe (szt. 2):


A tak wyglądają gotowe polutowane układy elektroniczne:



Jak widać użyte elementy podobnie jak sam scalaczek są "wiekowe".. co więcej.. wszystkie pochodzą z "wylutu" (recykling). Chciałem aby wzmacniacz był w całej swej okazałości w stylu "retro".

Poniżej prezentuję rozmieszczenie elementów na płytce wraz z wartościami, których ja użyłem (nie wszystkie są takie same jak w nocie katalogowej, R oznacza "ohm").


Tak właściwie to chyba tylko zamiast kondensatora 5,6 nF dałem 6,8 nF (bo nie miałem).

Po złożeniu oba układy ruszyły od razu (myślałem początkowo, że może się to nie udać bo kondensatory elektrolityczne są stare - mogły przecież wyschnąć). Poniżej prezentacja z testu uruchomieniowego:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wszystkie komentarze przed opublikowaniem są moderowane.
Od dnia 01.07.2017 wszystkie nowe komentarze zawierające w treści reklamę i linki reklamowe kierujące do stron o charakterze komercyjnym będą usuwane i oznaczane jako spam.
Od dnia 01.07.2017 wyłączyłem możliwość anonimowego komentowania postów.
Linki do Waszych blogów mile widziane.