niedziela, 3 września 2017

256. Buduję mini-piecyk do gitary elektrycznej (cz. 1)


W dzisiejszej części tak trochę pozanudzam odnośnie przedwzmacniacza... gdyż sam moduł końcówki mocy już mam i jest nim: Wzmacniacz akustyczny TBA810S. Wzmacniacz działał bez zarzutu podłączony do lewego kanału wyjścia audio ze smartfonu, jednak sygnału z przetwornika gitarowego nie dał rady wzmocnić na tyle abym usłyszał szarpnięcie struny w głośniku..

Zacząłem poszukiwania w miarę prostego przedwzmacniacza, który wzmocniłby sygnał gitarowy.. i w pierwszej kolejności powstał przedwzmacniacz oparty o kostkę LM741 (scalony wzmacniacz operacyjny) - inspirację i schemat podpatrzyłem na stronie mylkstuff.com.

Gotowy układ:


Całość wraz z końcówką mocy:


Schemat przedwzmacniacza rysowałem w prostym programie Fritzing - ze względu na ograniczoną ilość elementów w bibliotece rysuje się niezbyt dokładnie i zgodnie ze sztuką (ale to pewnie zaprezentuję i innym odcinku) - tutaj akurat obyło się prawie bez problemów. Sam schemat układu przedwzmacniacza wygląda następująco:


Wspomniany program Fritzing umożliwia także projektowanie płytek PCB. Ja rozmieściłem elementy na płytce w ten oto sposób:


Wzór płytki drukowanej do termotransferu, wymiary: 4,6 x 3,6 [cm]:


Kilka uwag odnośnie projektu:
Płytka jest zasilana napięciem z zasilacza prądu stałego 12V w miejscu baterii 9V (na schemacie). Dodałem wyjście zasilania Vout do zasilenia płytki z końcówką mocy. Z przełącznika S1 zrezygnowałem i w jego miejsce wlutowałem zworę.
IN - wejście sygnału, OUT - wyjście sygnału.

Wykaz elementów:
S1: zwora
R1: 33 Kom
R2: 33 Kom
R3: 1,5 Mom
R4: 3,3 Kom
R5: 3,3 Kom
D1, D2: 1N4148
P1: 50-500 Kom
P2: 10 Kom
C1: 470 uF
C2: 47 uF
C3: 100 nF
C4: 47nF
C5:470 pF
C6: 1 uF
U1: LM741 (ULY7741)

Układ zadziałał i to nawet znośnie.. ale nie spełnił moich oczekiwań.. nie było to TO co chciałem usłyszeć w głośniku.. zatem zabrałem się za budowę kolejnego projektu (bo pomyślałem, że może to kwestia współpracy jednego modułu z drugim). Zrobiłem nową wersję - przedwzmacniacz i wzmacniacz w całości na jednej płytce drukowanej: 


Tym razem oparłem się o wzmacniacz operacyjny UA741PC w kości 14 nóżkowej (jest to ten sam układ co LM741 tylko w większej obudowie). Tutaj końcówka mocy została zbudowana na wiekowej kości UL1497 zgodnie ze schematem z noty katalogowej.


Układ zadziałał.. lecz ze smartfonem, niestety nie z gitarą.. jednak nie skreślam go - pozostanie do testów, może coś jeszcze uda się z niego zrobić.

No i na koniec, jak to często w życiu bywa.. najlepsze rozwiązania to te najprostsze.. przedwzmacniacz zbudowany na jednym tranzystorze. Działa lepiej niż oczekiwałem. 

Tak wygląda ostatecznie (prawie) cała część elektroniczna:


Szczegóły dotyczące tego przedwzmacniacza przedstawię już wkrótce - w następnym odcinku.

1 komentarz:

Wszystkie komentarze przed opublikowaniem są moderowane.
Od dnia 01.07.2017 wszystkie nowe komentarze zawierające w treści reklamę i linki reklamowe kierujące do stron o charakterze komercyjnym będą usuwane i oznaczane jako spam.
Od dnia 01.07.2017 wyłączyłem możliwość anonimowego komentowania postów.
Linki do Waszych blogów mile widziane.