piątek, 15 listopada 2013

23. Serwer domowy ze starego PeCeta - składanie złomka

Co można zrobić ze starym komputerem oprócz wyrzucenia (uhm, utylizacji - bo wyrzucać nie wolno)? Wiele rozmaitych rzeczy, wszystko zależy od wyobraźni. Ja postanowiłem zbudować sobie domowy serwer plików i wydruku. W ręce wpadła mi (właściwie wygrzebałem w piwnicy) stara jednostka z którejś tam serii Optimus Young, 1998 rok. Jest to stara, dość wąska obudowa ATX (chyba nawet jedna z pierwszych). W dzisiejszym odcinku co i jak z hardware'owego punktu widzenia.

W założeniu, skrzynia miała stać schowana między meblami a ścianą w kącie pokoju. Aby jednak i tak nie szpeciła, postanowiłem ją okleić aby pasowała kolorystycznie do mebli (na zdjęciu oklejona obudowa, meble w tle to nie te o których wspomniałem).

Pozostałe najważniejsze założenia:
  • najtaniej jak się da - czyli zużyć "śmieci" oraz wszelkie możliwe "przydasie",
  • możliwość zagrania od czasu do czasu w stare gry, na których się wychowałem, możliwość uruchamiania starych programów elektronicznych bo na laptopie się albo nie uruchamiają albo brakuje jakiegoś portu - stare Okienka w wydaniu 98 nadają się idealnie - tryb bez połączenia z internetem,
  • serwer plików i wydruku - linux.
Rzućmy okiem na to, co kryje ten demon prędkości w swoim wnętrzu:

 1. Płyta główna MS-5158 - można sobie przypomnieć jak wyglądały złącza ISA,


W płycie siedzi 256 MB RAM (2) co jest maksymalną wartością pamięci jaką może ta płyta obsłużyć, oraz procesor Pentium 200 MMX (3). Na moje potrzeby mimo swojego wieku powinno wystarczyć.


Ponadto w płycie głównej siedzą:
  • Kontroler USB* na PCI (4) chwilowo w specyfikacji 1.1 bo innego nie miałem, z czasem to zupgrejduje - włożony bo sama płyta obsługuje USB 1.1 - po wymianie kontrolera na 2.0 będzie nieco szybciej :),
  • Karta grafiki (5) na PCI (też będzie upgrejt),
  • Karta sieciowa (6) na PCI,
  • Karta muzyczna (7) na ISA.

Nośniki danych:


  • Standardowo jak to w starych komputerach - Stacja dyskietek FDD 3,5" (8),
  • Nagrywarka DVD (9) - nagrywarka w laptopie dokonała żywota a jakąś zawsze pod ręką trzeba mieć,
  • Dysk na "Okienka" (10) - pojemność 1,2 GB,
  • Dysk na "Linuksa" (11) - pojemność 2 GB,
  • Kieszeń na dyski twarde*
*Niestety płyta główna MS-5158 nie chciała obsługiwać dysków twardych o pojemnościach 40 GB i większych. Obsługuje napewno 8 GB (pośrednich nie mam aby sprawdzić). Więc zakładam, że maksymalny rozmiar obsługiwanego dysku twardego podpiętego przez IDE wynosi 8 GB - niestety aktualizacja BIOSu do "najnowszej" wersji nie zmieniła tego stanu rzeczy. Aby obsługiwać większe dyski twarde (jako zewnętrzne) zamontowałem w płycie kontroler USB (docelowo ma być 2.0).

2 komentarze:

  1. To była bardzo ładna obudowa w oryginale, taką miał mój pierwszy komputer. Później już ładniejszej nie widziałem.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń

Wszystkie komentarze przed opublikowaniem są moderowane.
Od dnia 01.07.2017 wszystkie nowe komentarze zawierające w treści reklamę i linki reklamowe kierujące do stron o charakterze komercyjnym będą usuwane i oznaczane jako spam.
Od dnia 01.07.2017 wyłączyłem możliwość anonimowego komentowania postów.
Linki do Waszych blogów mile widziane.