wtorek, 27 grudnia 2016

221. Przystawka do wycinania kół i okręgów ...



Kolega buduje sobie coś w rodzaju kierownicy opartej na bebechach wyciągniętych z myszki komputerowej i poprosił mnie abym wyciął mu jakieś kółko bo w zasadzie tylko tego elementu mu brakuje. Niestety ręczne wycinanie nie wchodziło w grę, bo wcale nie tak łatwo utrzymać prosto brzeszczot w ryzach. Potrzebowałem jakiejś prostej prowadnicy, która pozwoli mi wyciąć potrzebny element w miarę prosto. Tak oto zrodził się w głowie prosty projekt i powstała tytułowa przystawka.
Do budowy użyłem panela podłogowego. Na zdjęciu widzimy ciąg otworów. Między dwoma pierwszymi (po lewej stronie) będzie znajdował się brzeszczot. Pozostałe umieszczone w lini prostopadłej do dwóch pierwszych to podziałka "cyrkla" (czyli promień wycinanego koła) - otwory nawierciłem co 2,5 cm - zatem będę mógł wycinać koła o średnicy 5, 10, 15, 20, 25, itd... centymetrów:


Otwory zostały nawiercone wiertłem "5" ponieważ osią na którą będzie się obracał obrabiany materiał jest metalowy kołek - taki na którym opierają sie półki w szafkach (właśnie o średnicy przekroju 5 mm).


Aby przystawka mi nie przesuwała się podczas pracy zrobiłem coś w rodzju sanek z dwóch kantówek (po obu stronach stolika) do których przymocowałem panel (wcześniej docięty na wymiar). "Płozy" nie są na stałe mocowane do stolika...


... są demontowalne - ale pewne mocowanie do stolika zapewniłem sobie przy pomozy złaczek do śrub - teraz w każdej chwili mogę przystawkę zamontować lub zdjąć (poniżej złączka wkręcona w blat stolika, w płozach zostały nawiercone otwory na śruby):


Tak to mniej więcej wygląda:


A teraz próba wycięcia kółka dla kolegi - średnica 20 cm:


Owszem nie jest idealnie, ale zdecydowanie lepiej gdybym miał to wycinać ręcznie... 


Teraz jeszcze trochę szlifu i "będzie Pan zadowolony".


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wszystkie komentarze przed opublikowaniem są moderowane.
Od dnia 01.07.2017 wszystkie nowe komentarze zawierające w treści reklamę i linki reklamowe kierujące do stron o charakterze komercyjnym będą usuwane i oznaczane jako spam.
Od dnia 01.07.2017 wyłączyłem możliwość anonimowego komentowania postów.
Linki do Waszych blogów mile widziane.