poniedziałek, 17 sierpnia 2015

121. Vademecum Zrób Sam


Powyższe zdjęcie prezentuje serię książek, które fascynowały mnie już w początkowym okresie szkoły podstawowej. Niestety - będąc wtedy nieco (dużo) mniejszy niż obecnie, musiałem liczyć siły na zamiary i zamiast wykonywać zawarte w nich projeky, ciągle je kartkowałem i kartkowałem. Tym oto sposobem wyglądają jak wyglądają - nieco nadgryzł je tzw. "ząb czasu" czyli mały "ja".

Po tylu latach, które spędziły w zapomnieniu w końcu trafiły pod moje skrzydła - tzn. pożyczyłem od Taty (tak, maja etykietę "wróc do mnie", niestety).
Może uda się co nieco nadrobić.

Wspomniane książki Vademecum Zrób Sam stanowią w całości encyklopedię majsterkowania adresowaną do majsterkowiczów na każdym poziomie doświadczenia. 

Encyklopedia majsterkowania Vademecum Zrób Sam podzielona jest na trzy tomy:
  • X - DLA PANÓW...I PAŃ DOMU
  • Y - DLA PAŃ...I PANÓW DOMU
  • Z - DLA DZIECI...I RODZICÓW
Książki zostały wydane w latach '80 poprzedniego wieku przez Wydawnictwo Naczelnej Organizacji Technicznej SIGMA.

Podział całości na trzy tomy jest czysto umowny. Przyjęto w nich za podstawę (jak na tamte czasy) tradycyjne sfery zainteresowań. 

Męskie majsterkowanie to zwykle prace remontowe i modernizacyjne w mieszkaniu czy domku, obsługa i naprawa pojazdów, budowa i konserwacja sprzętu turystycznego oraz większość rozmaitych prac warsztatowych.

Tom X. Dla panów...i pań domu.

Z kolei aranżacja wnętrza mieszkania, prace ogrodnicze, szycie odzieży, chemia gospodarcza czy kulinaria częściej absorbuja kobiety.

Tom Y. Dla pań...i panów domu.

Dzieci chętnie bawią się coraz to innymi zabawkami. Gdy wykonują je samodzielnie, łączą przyjemne z pożytecznym, poznają ich budowę, właściwości materiałów, zasady działania prostych mechanizmów. Nabierają szacunku do własnej, a przez to i cudzej pracy.

Tom Z. Dla dzieci...i rodziców.

Tomy dla dorosłych (X i Y) składają się z części encyklopedycznej (alfabetycznie ułożone hasła) oraz z części poradnikowej w układzie tematycznym.
Podobny jest też układ tomu Z, w którym w pierwszej części znalazło się kilkadziesiąt prostych porad warsztatowych, a w części drugiej - opisy konstrukcji stu zabawek: połowa dla dzieci młodszych, połowa dla starszych.

Chociaż opisy dotyczące materiałów, podzespołów i narzędzi pochądzą z lat '80, czyli dostępnych na polskim rynku w tamtym okresie, to przedstawione konstrukcje i technologie są na tyle uniwersalne, że sprawdzą się i w czasach obecnych. 

Co mnie urzekło w tych książkach? Zawarta jest w nich recepta na tzw. "majsterkowanie po polsku", czyli w skromnych warunkach, przy dużych potrzebach, z często niewiarygodną pomysłowością.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wszystkie komentarze przed opublikowaniem są moderowane.
Od dnia 01.07.2017 wszystkie nowe komentarze zawierające w treści reklamę i linki reklamowe kierujące do stron o charakterze komercyjnym będą usuwane i oznaczane jako spam.
Od dnia 01.07.2017 wyłączyłem możliwość anonimowego komentowania postów.
Linki do Waszych blogów mile widziane.